guiseppeIn februari van dit jaar is de Coöperatie Leren voor Morgen opgericht. Dit is een nieuwe samenwerkingsvorm. De betrokken partners zetten in op een volledige integratie. van duurzame ontwikkeling in het leren. Binnen en buiten het onderwijssysteem en van peuter tot postdoc.Giuseppe van der Helm heeft als kwartiermaker de taak te komen tot een efficiënte overleg- en besluitvormingsstructuur. Samen met alle partners gaat hij werken aan een ambitieus programma. We vragen naar zijn ambities.

Waarom juist nu een Coöperatie Leren voor Morgen?

"We zien dat duurzaamheid in het onderwijs niet meer exclusief iets van voorlopers is. Het schoof op naar een grote middenlaag die stappen wil zetten. Dit is een uitgelezen moment om met z’n allen de volgende slag te maken. Er gebeurt al veel, maar die losse initiatieven kunnen samen meer impact maken.

Wat mooi is aan de Coöperatie is dat er zoveel verschillende belanghebbenden aan tafel zitten die elkaar aanvullen. Zo zijn er de samenwerkende lerarenopleidingen voor basisschooldocenten (Duurzame PABO) vertegenwoordigd. Zij zijn via hun stagiairs ook midden in het primair onderwijs actief. Net als studenten in het hoger onderwijs die zich hard maken voor duurzaamheid binnen de instellingen. Zoals de Studenten voor Morgen. Gezamenlijke projecten, bijvoorbeeld in de regio, kunnen echt van 1+1=3 maken."

Wat is de definitie van duurzaamheid waarvoor Leren voor Morgen zich inzet?

"Veel van onze partners zijn begonnen met het streven naar ecologische duurzaamheid. Duurzaamheid heeft ook een sociale component. Denk eens aan mensenrechten of arbeidsomstandigheden. Wij omarmen duurzaamheid in de meest brede vorm. Zoals de Verenigde Naties dit formuleerde in de 17 Sustainable Development Goals. Op dat front onderhouden we ook nauw contact met het SDG Charter. Deze organisatie is ook in Nederland actief."

Wat zijn de eerste activiteiten van Leren voor Morgen?

"We beginnen met een aantal activiteiten die onze leden al eerder organiseerden. De voorleesactie op de Dag van de Duurzaamheid waaraan duizenden basisscholen meedoen is een voorbeeld. Dit jaar koppelen we deze actie aan de verkiezing van de duurzaamste docent. We kijken daarvoor in het basis en het voortgezet onderwijs.

Ook zijn we begonnen met een proefproject in Utrecht. We brengen in kaart wat het onderwijs in die provincie aan duurzaamheid doet. We willen daarvoor een benchmark ontwikkelen. Elke school maakt inzichtelijk in welk duurzaamheidsstadium deze zich bevindt. Hield men bij het schoolgebouw rekening met duurzame onderdelen? Hoe zit het met speciale lessen? Is duurzaamheid wellicht al een vanzelfsprekend onderdeel van het curriculum? We willen samen met de scholen de volgende stap zetten.

Het is belangrijk dat ons programma vragen van jongeren centraal stelt. Maar ook vragen van docenten, schoolbesturen en bedrijven zijn belangrijk. We organiseren regionale bijeenkomsten. Samen met deze belanghebbenden kijken we welke vragen er op het gebied van duurzaamheid in het onderwijs leven. Vervolgens willen we met een regionale structuur opzetten. Dat doen we met hulp van bestaande spelers en netwerken. Iedereen kan daar zijn vragen op dit terrein kwijt.

Voor het mbo starten de diverse duurzaamheidsnetwerken een ambitieuze samenwerking met Katapult. Dit is het netwerk van de centra voor innovatief vakmanschap van het mbo. Met daarnast de centres of expertise in het hbo. Er zijn inmiddels bijna 150 van die centra. Ze zij bedoeld om de innovatiekracht van het bedrijfsleven te vergroten. Gemiddeld zijn bij een centrum 35 bedrijven of organisaties, 375 studenten en 30 docenten betrokken. Dit maakt het totaal dus maal 150. Het potentiële bereik en netwerk dat we gezamenlijk kunnen opbouwen is fantastisch."

Wanneer ben je tevreden, bijvoorbeeld als je kijkt naar de opleidingen voor de rubber- en kunststofbranche?

"Als studenten denken en werken vanuit de toekomst, bijvoorbeeld aan ontwerpen als de circulaire economie. Als ze innovatief zijn en kunnen samenwerken over de grenzen van sector of gebied heen. Als ze denken vanuit de samenleving, niet alleen vanuit de markt."

Duurzaam Door ondersteunt De Coöperatie Leren voor Morgen.

Betrokken partners

  • Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid (IVN)
  • Duurzame PABO
  • Studenten voor Morgen (ho)
  • SME Advies (Eco-Schools)
  • Duurzaam MBO (mbo)
  • Het Groene Brein ROOTS (mbo)
  • Naturalis
  • de Groene Generatie
  • Katapult, Greenpeace
  • Vereniging Gemeenten voor Duurzame Ontwikkeling (GDO)
  • IKcircuLEER (vmbo)
  • Nederlands Instituut voor Onderwijs- en Opvoedingszaken (NIVOZ)

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Giuseppe van der Helm, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Bron: DuurzaamDoor